8 nippi elektriauto aku paremaks ärakasutamiseks

13. ledna 2022

Elektriauto aku peab talvel pisut rohkem vaeva nägema kui muudel aastaaegadel. Altpoolt saad lugeda, kuidas oma auto ja aku eest hoolitseda ning tagada külma ilmaga võimalikult pikk sõiduulatus.

Akudel on nende eluea ja tegeliku mahutavuse seisukohalt teatud optimaalne temperatuurivahemik. Kui akut hoida selles vahemikus ilma soojendamis- ja jahutamisvajaduseta, töötab aku parimal viisil ning tagab elektriautole pikima võimaliku sõiduulatuse. Külmadel talvehommikutel jahtuvad akud tavaliselt maha ja vajavad optimaalse töötemperatuuri saavutamiseks abi. Lisaks annab aku sel puhul oma panuse auto siseruumi soojendamiseks, mis samuti elektrikulu veidi kasvatab.

Kuid mõne lihtsa sammu abil saab kasutaja tagada minimaalse energiakulu, kus aku töötab viisil, mis ei mõjuta negatiivselt tema tööiga. Tegelikult sarnaneb see kõik soovitustele, mida antakse tavaautode sisepõlemismootori tööea pikendamiseks (näiteks ära anna täisgaasi külma mootori korral), lihtsalt enamik soovitusi käib pisut teiste asjade kohta.

1. AUTO JA AKU EELSOOJENDAMINE

Üks paremaid viise elektriauto energiatarbe vähendamiseks, eriti lühemate sõitude korral, on nii auto kui ka aku eelsoojendamine. Eriti hea on lülitada eelsoojendus sisse auto laadimise ajal. ENYAQ iV puhul saab seda teha nii pardasüsteemide abil kui ka nutitelefonilt MyŠKODA rakenduse vahendusel. Tuleb vaid ette anda väljasõidu kellaaeg ning auto siseruum ja aku ise soojendatakse ideaaltemperatuurini. Seetõttu pole sõidu ajal tarvis auto kütteseadet täisvõimsusega tööle panna, mis säästab suure hulga energiat.

2. TÕHUS SOOJENDAMINE
Isegi elektriauto soojendamist saab teha tõhusal viisil, hoidmaks energiakulu võimalikult madalana. Näiteks istme- või roolisoojenduse pruukimine on reisijatele mõnusa äraolemise tagamiseks tõhusam viis kui pelgalt siseruumi kütmine. Soojenduse võib lülitada madalamale võimsusele ja mugavuse tagada näiteks istmeid soojendades.

3. ARUKAS PARKIMINE
Et autot poleks vaja nii palju soojendada, eriti sõidu alguses, on kasulik teda parkida mõnes pisutki soojemas paigas – ideaaljuhul garaažis või vähemalt maja külje all tuulevarjus. Kui Sa saad seejuures ühendada auto laadijaga ning lisaks laadimisele käivitada ka eelsoojenduse, on see parim variant.

4. ETTENÄGELIK JUHTIMINE
Lõppkokkuvõttes mõjutab juht siiski kõige rohkem elektriauto sõiduulatust. Talvel on ettenägelik sõidumaneer isegi olulisem kui muudel aastaaegadel. See tagab pikema sõiduulatuse, samuti tõstab talvistel teedel turvalisust. Seega hoia eesliikuvate sõidukitega turvalist pikivahet, kurvide eel aeglusta sujuvalt ning kasuta ühtlase kiiruse hoidmiseks juhiabisüsteemide toetust.

5. REHVIDE SEISUKORD ON TÄHTIS
Loomulikult on talvel kohustuslik kasutada talverehve, nii on see enamikus Euroopa riikides. Kuid olulised on ka muud tegurid peale rehviturvise seisukorra. Sama tähtis on rehvirõhk – ära lase sel langeda, sest siis kasvab ka sõitmiseks vajalik energiakulu.

6. MITTEVAJALIK PAGAS JÄÄGU MAHA
Rohkem kaasaveetavat pagasit nõuab ka rohkem energiat selle liigutamiseks. Seetõttu on mõistlik, et talvel (tegelikult ka muudel aastaaegadel) ei oleks Sul autos mittevajalikke esemeid, mis elektrikulu tõstavad.

7. ÖKO-SÕIDUREŽIIM
ŠKODA iV elektriautodel on spetsiaalne Eco-režiim, mis piirab teatud funktsioonide kasutamist ja elektrikulu, selle arvel sõiduulatust suurendades. Seda režiimi saab loomulikult kasutada isegi talvel.

8. SOBIV TALVEVARUSTUS
Elektriautodel aitavad sõiduulatust pikendada näiteks sobivad madala veeretakistusega talverehvid või LED-maatriksesituled. Interjööris kuluvad marjaks ära istme- ja roolisoojendus ning ENYAQ iV puhul ka lisade sekka kuuluv soojuspump, mis aitab auto soojendada tavaküttega võrreldes väiksema energiakuluga.